Köpvillkor
Allmänna villkor för tjänster hos Energifirman
Detta är de allmänna villkoren för våra tjänster. Det finns också specifika villkor för olika typer av installationer, och du måste godkänna dessa krav innan du kan genomföra ditt köp.
Väntetid för installation
Väntetiden för installation kan variera beroende på säsong, tillgänglighet och yttre omständigheter som till exempel väder, strejk eller sjukdom. Normal väntetid för installation är 2-5 veckor.
Täckning installatörsnät
I vissa områden har vi ingen eller begränsad täckning för installationer. Ibland förändras täckningen i vårt installatörsnätverk snabbt. Vi förbehåller oss därför rätten att annullera köpet av tjänsten om vi av någon anledning inte har möjlighet att utföra denna. Vi kommer att kontakta dig, och du har självklart möjlighet att annullera hela ordern om du så önskar.
Standardiserade installationer och tjänster
Energifirman erbjuder standardiserade installationer. För varje installation ingår arbete, material, restid och förberedelser. Specifika villkor och vad som ingår i respektive installation hittar du där du köper installationen. Vid köp av tilläggstjänster anges vad som ingår i respektive tilläggstjänst. Som kund ska du ha läst igenom vad som ingår i den installation du har valt. Du har också ansvar för att se till att de förutsättningar som specificeras i installationen uppfylls vid installationstillfället.
Om du behöver något extra
Om du vill ha hjälp med mer än vad som ingår i en vanlig standardinstallation, kan du beställa detta på tilläggstjänster via Energifirman.
Tillstånd
Energifirman förutsätter att du som kund har alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras. Skulle en tredje part efter installationen kräva demontering av anläggningen, frånsäger sig Energifirman alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering eller åtgärder av fasaden. Alla dessa kostnader efterfaktureras dig som kund.
Rotavdrag
Vid en installation har du som privatperson möjlighet att utnyttja rotavdraget. Du betalar mindre från början, och vi ansöker om rotavdrag åt dig.
Elinstallation
Huruvida elinstallation ingår i installationen specificeras för varje installation. Var noga med att kontrollera vad som ingår i den installation du beställer.
Installation på hög höjd
Vissa produkter kan installeras på en högre höjd. I våra standardinstallationer specificeras vilken höjd som maximalt ingår som standard. Om du önskar installation på en höjd över maxhöjden, kan du förhandla detta direkt med installatören, mot en extra kostnad. På alla höjder över 3 meter tillkommer dessutom ett "risktillägg". På arbeten över fyra meter kan skylift behövas, och denna kostnad faller på dig som kund. Be gärna installatören om hjälp att hyra skyliften. Berätta om dina önskemål för installatören innan installationen, så ni kan komma överens om vilka extra förberedelser som krävs och vem som ska göra vad.
Förberedelser för kund
Vilka förberedelser som krävs specificeras för varje installation, och det är ditt ansvar som kund att se till att genomföra alla förberedelser som krävs enligt villkoren för installationen. Om installatören anländer till platsen och inte kan genomföra installationen, debiteras du som kund en bomkörningsavgift.
Resa och resetillägg
Installatören ska kunna nå installationsplatsen i egen bil. Eventuella avgifter för parkering, färja eller andra transportavgifter betalas av kunden. Om installatören inte kan nå installationsplatsen i egen bil, måste en lösning för installationen avtalas direkt med installatören.
Avbokning
Om avbokning sker senare än 24 timmar innan den planerade installationen, kommer du som kund att få betala för bomkörning. Du kan även tvingas betala för bomkörning om förutsättningarna för installationen inte uppfylls vid installationstillfället och installatören därför inte har möjlighet att utföra den aktuella installationen.